De vereniging is de smeerolie van onze maatschappij, zeker in deze regio

Nederland is een land van verenigingen. Deze regio vormt daar geen uitzondering op, integendeel. Twente en de Achterhoek tellen vele honderden verenigingen, in allerlei soorten en maten. Te veel om op te noemen.

En hoe verschillend ze ook kunnen zijn, van atletiekclub tot welzijnswerk, bijna zonder uitzondering delen ze twee eigenschappen: ze zijn zo goed als onmisbaar voor de eigen leden. En: ze hebben een flinke kras opgelopen tijdens de coronapandemie.

Nu het verenigingsleven zich heel voorzichtig weer ontvouwt, maken de besturen de schade op. Grote ongelukken zijn er niet gebeurd, is de eerste indruk. Wel is er angst dat de komende periode leden niet meer terugkeren. Of, en die vrees is nog wat groter: het wordt moeilijker om nieuwe leden te binden. Zeker bij sportverenigingen is dat het geval, schetst sportkoepel NOCNSF. Bij sport hoort competitie en daar was het afgelopen jaar geen sprake van.

Nog ouder gemaakt
Ook elders heeft de pandemie onmiskenbaar invloed gehad. Gerard Franke, voorzitter van muziekvereniging De Eendracht in Manderveen, zegt het beeldend in het vijfluik dat later deze ochtend te lezen is op Tubantia.nl: „We hebben een jaar verloren dat we eigenlijk niet konden missen. Corona heeft ons nog ouder gemaakt dan we al waren.” De instroom van nieuwe leden is zo goed als tot stilstand gekomen.

Verenigingen zijn echter veerkrachtig, zo zegt elke voorzitter die wordt gevraagd naar zijn of haar verwachtingen. „We vallen zeker niet om, maar binnen tien jaar moet er iets gebeuren”, zegt Aarnt Jan Heilersig (57), voorzitter van de Folkloristische Vereniging Markelo. En Sara Nijenhuis (46), voorzitter van voetbalvereniging Rigtersbleek; „We hebben zo’n honderd leden verloren, maar gelukkig hebben we wat vet op de botten dus dat overleven we wel.” En als de coronacrisis nog langer duurt? „Dan verzinnen we wel weer wat anders.”

Smeerolie van de maatschappij
De vereniging is de smeerolie van de maatschappij, het is een plek van ontmoeting in dorp en wijk. In deze regio staan 3725 verenigingen officieel geregistreerd als een vereniging voor leden. Vijf voor elke 1000 inwoners. Er zijn sportverenigingen, culturele verenigingen, hobbyclubs en, met stip op een, de zogenaamde gezelligheidsvereniging. Een verzamelnaam van heel diverse redenen om bij elkaar te komen en iets te ondernemen. Supporters, ouderen of studenten: het is onderdeel van het sociale leven; een antwoord op de altijd dreigende eenzaamheid.

Geen dorp zo klein of er is een vereniging. Aadorp telt er 9, Zieuwent 19. Bijna vanzelfsprekend is de verenigingsdichtheid in de dorpen groter dan in de steden. In absolute aantallen telt Enschede de meeste clubs, 632. Maar gezien het aantal inwoners zijn de 363 verenigingen in Berkelland veel indrukwekkender. Omgerekend naar het aantal verenigingen per 1000 inwoners staat deze Achterhoekse gemeente met stip op 1: 8,3 vereniging per 1000 inwoners. Gevolgd door Tubbergen (7,3 - absoluut 155 verenigingen) en Dinkelland (6,8 - 182). De stad Enschede laat alleen Almelo, Hengelo en… Borne achter zich. Het snel groeiende dorp in hartje Twente haalt de honderd verenigingen nog niet.

Bron: Tubantia 29 mei 2021