Handboek voor levendig verenigingsleven gepresenteerd

Hoe zorg je voor meer leden in je sportvereniging? Een van de vragen waar bestuurders, leden en vrijwilligers van sportverenigingen in Den Haag zich altijd het hoofd over buigen. Zeker na een lange lockdown door corona is deze vraag relevanter dan ooit. Immers, het sportleven heeft enige tijd stilgelegen.

Samen met de directeur Job Schenau van Stichting Werkgevers Sportclubs Den Haag overhandigde de wethouder Sport Hilbert Bredemeijer daarom het handboek ledenwerving, -binding én -behoud voor Haagse sportverenigingen. De overhandiging van de eerste exemplaren aan handbalverenigingen Hercules en WHC vond plaats in de sporthal Boswijk.

Het handboek is hét handvat om te werken aan het zorgen voor meer leden in de sportwereld. Zonder leden is een sportvereniging niet levensvatbaar. Dit handboek helpt verenigingen in het ontwikkelen van specifiek beleid op dit thema. Het handboek omvat een levenscyclus, waarin er onderscheid is gemaakt in hoe je kunt werven, hoe je leden betrokken houdt, hoe je leden vasthoudt en hoe je leden goed kunt laten vertrekken, bijvoorbeeld via een exitformulier, zodat een vereniging hiervan kan leren.

Bredemeijer: “Het verenigingsleven is het cement van de samenleving, of beter nog: de samenleving in het klein. Hier leer je de spelregels van het leven, normen en waarden, maar ook gezelligheid en samen plezier maken. Nu corona bijna voorbij is en we weer steeds meer kunnen gaan sporten, moeten we het Haagse verenigingsleven echt volop ondersteunen met hun missie om weer te groeien. Sporten is gezond en goed voor je, dus meld je je vooral bij een leuke sportvereniging in jouw buurt!”Schenau: “Sportverenigingen behoren tot het fundament van de samenleving. Sport is de grootste metafoor van het leven. Sport verbindt mensen waarbij geen onderscheid wordt gemaakt naar ras, huidskleur of geloof. Een vereniging kan als een tweede familie worden, waar je vrienden voor het leven kan maken. Dat heb ik zelf zo mogen ervaren en dat gun ik ieder ander. Om die functie te kunnen vervullen hebben verenigingen bestaansrecht nodig en daarvoor is een vereniging afhankelijk van voldoende leden. Daarom hebben we in samenspraak met de gemeente het handboek ledenwerving, -binding en -behoud ontwikkeld.”

Bron: DenHaag.nl

Foto: Martijn Beekman / gemeente Den Haag